Mozgókép

Az édesvízi rákok szabadtéri színpada – női nemi szerep

Innen is hallgathatod:

Eleinte ez a filmkritika egy könnyed, pozitív példának indult, hogy lám, vannak olyan alkotások, ahol a férfi és női nemi szerep rendben van.
Így először nagyon megörültem az Ahol a folyami rákok énekelnek c. filmnek (eredeti cím: Where the Crawdads Sing).

A történet kibontakozásának és beteljesülésének katarzisában úgy éreztem, végre írhatok egy olyan filmről bejegyzést, ami nem a káros irányba kondicionálást erősíti, és nem esek abba a spirálba, hogy csak a rossz példákat hozom fel, vagy csak a negatív kritikát tudom megfogalmazni.

aztán elmúlt…

Hagyva ülepedni magamban, beszéltem mással is a filmről, és egyre jobban formálódott bennem, hogy “itt sincs rendben valami”, meg “ott sincs rendben valami”.
Ami végül oda “fajult”, hogy még várni kell arra a nagy fellélegzős, pozitív folyamra a megfelő moziért.

a cikk rafináltan elrejtett spoilereket tartalmaz

Szögezzük le, alapvetően ez egy jó film, hiszen a történet fondorlatosan felépített. Egy rejtéllyel indul, aminek megoldásán végig izgulhatunk, így folyamatos érdeklődést tartva fent, lezárásként egy remek csattanóval.
És tetszett az a nyitva hagyás, hogy igazából nem derült ki, hogyan is csinálta meg azt, ami a tárgyalás alapján úgy tűnt, nem volt lehetséges. Akár egy bűvész.

A vonalvezetés egy mocsár melletti családból indul az 1950-es évek Amerikájában, ahol az apa igen mérges az életre, majd a feleségére, majd a gyerekeire. Megverve a “szeretteit”, úgy tűnik egyedül Jim Beam-el értik jól meg egymást.

Ebből a környezetből először az anya, majd a testvérek, végül az apa is lelép, egyedül hagyva a 7-8 éves főhőst (Kya). A kislány feltalálja magát, megtanulja az életben maradást a mocsárban és a környék boltosának visz árukat, végül felnőttként egy gyilkossággal vádolják meg. A film főleg a bírósági tárgyalásról szól, sűrű múltba visszatekintésekkel.

Ez összefoglalva, a nyugodt felszín. De a mélység veszedelmes üzenet-aknákat rejt, amiket bármikor kidobhat a mocsár.

Ennek megfelelően, ahogy érlelődött bennem a látottak élménye, kerültek felszínre a pszichológiai hiányosságok és visszásságok. Annyira, hogy ezzel a filmmel nagyon sok minden nincs rendben.
Egy ideig azt hittem, hogy nem tudom a dolgok jó oldalát látni, és a nemi szerepek témában mindent ilyen borúsan érzékelek.
Aztán csak összeállt a kép, és kiderült, hogy ez tényleg nem frankó se erkölcsileg, se realitásában, se romantikus ábrándjaiban.

Nem, egyszerűen az én erkölcsi normáimba nem fér bele, hogy a legnagyobb szerelem mellé (aminek a szeretetről kellene szólnia, és nem kizárólagosan az adott személy érdekeiről, hanem lehetőleg a körülvevőkéről is) teljesen hétköznapi módon odahelyeznek egy gyilkosságot.

Ez inkább a “szerelemben és háborúban mindent szabad” erkölcsi értékeinek szintjén van. Hogyan működik ez? Ha szerelmes vagyok, akkor bármit is teszek, igazolva van?
Hát, ez nem éppen a szeretet húrjainak pengése. Cupido tuti öklendezne, ha ilyen dallamot kellene játszania hárfáján.

Persze értem, hogy a film műfaja thriller, és ne Teréz anya életét várjam a filmben, de akkor ne akarjanak erkölcsi tanulságokat meg idilli szerelmi történetet letolni a torkomon, amikor jó eséllyel ez egy pszichopata gyilkosról szól.

James Fallon neurológus, A pszichopátia belülről c. könyv szerzője így összegzi a pszichopátia jellemzőit:

“Bár vitatkozunk azon, léteznek-e egyáltalán pszichopaták, azért a pszichiáterek többsége egyetért abban, hogy […] egyik legmeghatározóbb tünete […] a beszűkült érzelmi tér. A pszichopata nem utál senkit, de nem is szeret úgy, ahogy a legtöbb ember szeret, vagy olyan módon, ahogy azt a többség elvárná. A pszichopata általában kiválóan manipulál másokat, kitűnően hazudik, sokszor jó beszédkészséggel rendelkezik és lefegyverzően elbűvölő.”

Nem fog egyből-egybe illeni ez Kya karakterére, de mivel az egész film gerince arra épülne fel, hogy Kya egy természeti lény, annak törvényei szerint, valójában a pszichopata jelleget igazolja. Ahogy majd látjuk is a film utolsó monológjában, hogyan akarják a filmkészítők a gyilkosságot a természeti lény állapottal erkölcsileg igazolni.
Na de, ki is ez a nő?

Női szerep

Nagyon életképesnek tűnik a vadonban, bárhol megállja a helyét, szép, intelligens.
Kislányként besegít a házimunkába, majd egyedül maradva végzi ezt továbbra is. Nem züllik le, hanem a lehetőségei szerint rendben és csinosan tartja a házat. Később pedig ki is cseréli a berendezést.
Tud együttérző is lenni, amikor Tate az édesanyja és húga haláláról mesél.
A bizalom kiépítése után a szeretkezésre is nyitott a számára fontos férfival.

Ennyi a női nemi szerep. Szerintem elég felszínes, de az alatta lévő személyisége annál izgalmasabb és torzabb, miközben megdöbbentően következetlen és ellentmondásos jellemet építettek fel a karakterében.

Alig van bárkihez és bármihez kötődése.
Nem tud emberekhez kapcsolódni, összesen négy emberrel foglalkozik. Akikkel talán a legszorosabb kapcsolata van (boltosok) az nem szociális kapcsolat, csak a túlélés ösztönéről szól.
Nincs egyetlen állata sem, miközben gyerekkorában a családban volt. A börtön jelenetekben odatett a rendező egy macskát, de az egyáltalán nem illik oda.
Kya valójában csak lerajzolta és megfigyelte az állatokat. Nem lépett velük interakcióba.

Ezt kifogástalanul megmagyarázza a háttere, a gyerekkora.

Apja agresszív, bántalmazó volt, amúgy meg mindentől és mindenkitől eltiltotta. Eléggé kétséges, hogy egy így nevelt személy a magára maradásból túlélve kerül ki. De lenyűgöző pszichés tartalékaink, és túlélési ösztönünk miatt lépjünk ezen túl.
A folyamatos elhagyás azonban rányomta bélyegét a teljes viselkedésére. Ezért nem is akar kötődni másokhoz, nehogy újra elhagyják, az elvesztés fájdalmát elkerülve.

És miért is nem volt ő egy természeti lény?

Mert már minden alap emberi mintát megkapott akkorra, amikor az apja is elhagyta. Addigra már teljesen kialakul egy ember személyisége. 7-8 éves korra ez általában mindenkinél lezajlik..

Azért sem természeti lény, mert precízen megtervezte a gyilkosságot, minden részletre gondolt, és azt végre is hajtotta úgy, hogy utána semmi lelkiismeret-furdalás nem látszott rajta.

Egy percnyi megingása nem volt, folyamatosan úgy tűnt, hogy csak a helyi közösség egy áldozata. Mindössze azon aggódott – és ezért együtt is éreztünk vele -, hogy az eddigi nagyfokú szabadságát el fogja veszíteni, ha gyilkosként elítélik.

Még egy érdekes adalékot vélek felfedezni ebben a filmben, és Kya személyiségében.
A szingli lét esszenciáját mutatja be, és ha jól figyelünk, a hátulütői is kibuknak.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Összegezve a női nemi szerep: sok tekintetben reálisan és megalapozottan fel van építve az eseményekben a viselkedése és reakciói.
Ami tátongó hiányosság, az a traumája következményeinek nem eléggé figyelembe vétele. Ennek, a valós életbeni kimenetelét a folytatás cikkben fogom kibontani.

A szokásos záró gondolat: nekem se higgyétek el, amit leírtam, gondolkozzatok el rajta, nézzetek utána! Ehhez a linkeket lejjebb találjátok.

{11948752:WSI6T4C8} current-biology asc 1 title 0 854
%7B%22status%22%3A%22success%22%2C%22updateneeded%22%3Afalse%2C%22instance%22%3A%22zotpress-e02deca26ff3aa79337b6b381ccce39a%22%2C%22meta%22%3A%7B%22request_last%22%3A0%2C%22request_next%22%3A0%2C%22used_cache%22%3Atrue%7D%2C%22data%22%3A%5B%7B%22key%22%3A%22WSI6T4C8%22%2C%22library%22%3A%7B%22id%22%3A11948752%7D%2C%22meta%22%3A%7B%22creatorSummary%22%3A%22James%20Fallon%22%2C%22parsedDate%22%3A%222021%22%2C%22numChildren%22%3A0%7D%2C%22bib%22%3A%22%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-bib-body%5C%22%20style%3D%5C%22line-height%3A%201.35%3B%20%5C%22%3E%5Cn%20%20%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-entry%5C%22%20style%3D%5C%22clear%3A%20left%3B%20%5C%22%3E%5Cn%20%20%20%20%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-left-margin%5C%22%20style%3D%5C%22float%3A%20left%3B%20padding-right%3A%200.5em%3B%20text-align%3A%20right%3B%20width%3A%201em%3B%5C%22%3E1.%3C%5C%2Fdiv%3E%3Cdiv%20class%3D%5C%22csl-right-inline%5C%22%20style%3D%5C%22margin%3A%200%20.4em%200%201.5em%3B%5C%22%3EJames%20Fallon%20%282021%29.%20A%20pszichop%26%23xE1%3Btia%20bel%26%23xFC%3Blr%26%23x151%3Bl%20-%20Egy%20agykutat%26%23xF3%3B%20utaz%26%23xE1%3Bsa%20agy%26%23xE1%3Bnak%20s%26%23xF6%3Bt%26%23xE9%3Bt%20bugyraiba%20%28Park%20k%26%23xF6%3Bnyvkiad%26%23xF3%3B%29.%3C%5C%2Fdiv%3E%5Cn%20%20%3C%5C%2Fdiv%3E%5Cn%3C%5C%2Fdiv%3E%22%2C%22data%22%3A%7B%22itemType%22%3A%22book%22%2C%22title%22%3A%22A%20pszichop%5Cu00e1tia%20bel%5Cu00fclr%5Cu0151l%20-%20Egy%20agykutat%5Cu00f3%20utaz%5Cu00e1sa%20agy%5Cu00e1nak%20s%5Cu00f6t%5Cu00e9t%20bugyraiba%22%2C%22creators%22%3A%5B%7B%22creatorType%22%3A%22author%22%2C%22name%22%3A%22James%20Fallon%22%7D%5D%2C%22abstractNote%22%3A%22%22%2C%22date%22%3A%222021%22%2C%22language%22%3A%22magyar%22%2C%22ISBN%22%3A%22%22%2C%22url%22%3A%22%22%2C%22collections%22%3A%5B%5D%2C%22dateModified%22%3A%222024-01-28T13%3A39%3A59Z%22%7D%7D%5D%7D
1.
James Fallon (2021). A pszichopátia belülről - Egy agykutató utazása agyának sötét bugyraiba (Park könyvkiadó).

Kiemelt képünk felvétel a filmből – Forrás: Shotdeck

Aktuális cikkek

Indiánok kultúrái – lányok nevelése felnőttkorig

Az indiánok között a lányok nevelésének jellege a felnőtté válás határáig társadalomtól függően változott. Egyes…

2024-06-11

Indiánok kultúrái – lányok nevelése kamaszodásig

Az indiánok között a lányok nevelése társadalomtól függően hol játékos, hol már pici kortól igazi…

2024-06-04

Egy különc srác feljegyzései – film kritika

Az Egy különc srác feljegyzései a mai kor gimis tinijeit mutatja be az USA-ban, akik…

2024-05-19

Indiánok kultúrái – a fiúk nevelése felnőttkorig

Az indiánok között a fiúk nevelésének jellege a felnőtté válás határáig társadalomtól függően változott. Egyes…

2024-05-11

Indiánok kultúrái – a fiúk nevelése kamaszodásig

Az indiánok között a fiúk nevelése társadalomtól függően hol játékos, hol kőkemény szigorral történt. Pár…

2024-05-05

Indiánok kultúrái – anyai szerepek

Az indián nőket a filmek gyámoltalannak ábrázolják, pedig szükség esetén - pláne gyermekeiket védelmező anyaként…

2024-04-23