Innen is hallgathatod:
Eleinte ez a filmkritika egy könnyed, pozitív példának indult, hogy lám, vannak olyan alkotások, ahol a férfi és női nemi szerep rendben van.
Így először nagyon megörültem az Ahol a folyami rákok énekelnek c. filmnek (eredeti cím: Where the Crawdads Sing).
A történet kibontakozásának és beteljesülésének katarzisában úgy éreztem, végre írhatok egy olyan filmről bejegyzést, ami nem a káros irányba kondicionálást erősíti, és nem esek abba a spirálba, hogy csak a rossz példákat hozom fel, vagy csak a negatív kritikát tudom megfogalmazni.
Hagyva ülepedni magamban, beszéltem mással is a filmről, és egyre jobban formálódott bennem, hogy “itt sincs rendben valami”, meg “ott sincs rendben valami”.
Ami végül oda “fajult”, hogy még várni kell arra a nagy fellélegzős, pozitív folyamra a megfelő moziért.
Szögezzük le, alapvetően ez egy jó film, hiszen a történet fondorlatosan felépített. Egy rejtéllyel indul, aminek megoldásán végig izgulhatunk, így folyamatos érdeklődést tartva fent, lezárásként egy remek csattanóval.
És tetszett az a nyitva hagyás, hogy igazából nem derült ki, hogyan is csinálta meg azt, ami a tárgyalás alapján úgy tűnt, nem volt lehetséges. Akár egy bűvész.
A vonalvezetés egy mocsár melletti családból indul az 1950-es évek Amerikájában, ahol az apa igen mérges az életre, majd a feleségére, majd a gyerekeire. Megverve a “szeretteit”, úgy tűnik egyedül Jim Beam-el értik jól meg egymást.
Ebből a környezetből először az anya, majd a testvérek, végül az apa is lelép, egyedül hagyva a 7-8 éves főhőst (Kya). A kislány feltalálja magát, megtanulja az életben maradást a mocsárban és a környék boltosának visz árukat, végül felnőttként egy gyilkossággal vádolják meg. A film főleg a bírósági tárgyalásról szól, sűrű múltba visszatekintésekkel.
Ennek megfelelően, ahogy érlelődött bennem a látottak élménye, kerültek felszínre a pszichológiai hiányosságok és visszásságok. Annyira, hogy ezzel a filmmel nagyon sok minden nincs rendben.
Egy ideig azt hittem, hogy nem tudom a dolgok jó oldalát látni, és a nemi szerepek témában mindent ilyen borúsan érzékelek.
Aztán csak összeállt a kép, és kiderült, hogy ez tényleg nem frankó se erkölcsileg, se realitásában, se romantikus ábrándjaiban.
Nem, egyszerűen az én erkölcsi normáimba nem fér bele, hogy a legnagyobb szerelem mellé (aminek a szeretetről kellene szólnia, és nem kizárólagosan az adott személy érdekeiről, hanem lehetőleg a körülvevőkéről is) teljesen hétköznapi módon odahelyeznek egy gyilkosságot.
Ez inkább a “szerelemben és háborúban mindent szabad” erkölcsi értékeinek szintjén van. Hogyan működik ez? Ha szerelmes vagyok, akkor bármit is teszek, igazolva van?
Hát, ez nem éppen a szeretet húrjainak pengése. Cupido tuti öklendezne, ha ilyen dallamot kellene játszania hárfáján.
Persze értem, hogy a film műfaja thriller, és ne Teréz anya életét várjam a filmben, de akkor ne akarjanak erkölcsi tanulságokat meg idilli szerelmi történetet letolni a torkomon, amikor jó eséllyel ez egy pszichopata gyilkosról szól.
James Fallon neurológus, A pszichopátia belülről c. könyv szerzője így összegzi a pszichopátia jellemzőit:
“Bár vitatkozunk azon, léteznek-e egyáltalán pszichopaták, azért a pszichiáterek többsége egyetért abban, hogy […] egyik legmeghatározóbb tünete […] a beszűkült érzelmi tér. A pszichopata nem utál senkit, de nem is szeret úgy, ahogy a legtöbb ember szeret, vagy olyan módon, ahogy azt a többség elvárná. A pszichopata általában kiválóan manipulál másokat, kitűnően hazudik, sokszor jó beszédkészséggel rendelkezik és lefegyverzően elbűvölő.”
Nem fog egyből-egybe illeni ez Kya karakterére, de mivel az egész film gerince arra épülne fel, hogy Kya egy természeti lény, annak törvényei szerint, valójában a pszichopata jelleget igazolja. Ahogy majd látjuk is a film utolsó monológjában, hogyan akarják a filmkészítők a gyilkosságot a természeti lény állapottal erkölcsileg igazolni.
Na de, ki is ez a nő?
Nagyon életképesnek tűnik a vadonban, bárhol megállja a helyét, szép, intelligens.
Kislányként besegít a házimunkába, majd egyedül maradva végzi ezt továbbra is. Nem züllik le, hanem a lehetőségei szerint rendben és csinosan tartja a házat. Később pedig ki is cseréli a berendezést.
Tud együttérző is lenni, amikor Tate az édesanyja és húga haláláról mesél.
A bizalom kiépítése után a szeretkezésre is nyitott a számára fontos férfival.
Ennyi a női nemi szerep. Szerintem elég felszínes, de az alatta lévő személyisége annál izgalmasabb és torzabb, miközben megdöbbentően következetlen és ellentmondásos jellemet építettek fel a karakterében.
Alig van bárkihez és bármihez kötődése.
Nem tud emberekhez kapcsolódni, összesen négy emberrel foglalkozik. Akikkel talán a legszorosabb kapcsolata van (boltosok) az nem szociális kapcsolat, csak a túlélés ösztönéről szól.
Nincs egyetlen állata sem, miközben gyerekkorában a családban volt. A börtön jelenetekben odatett a rendező egy macskát, de az egyáltalán nem illik oda.
Kya valójában csak lerajzolta és megfigyelte az állatokat. Nem lépett velük interakcióba.
Ezt kifogástalanul megmagyarázza a háttere, a gyerekkora.
Apja agresszív, bántalmazó volt, amúgy meg mindentől és mindenkitől eltiltotta. Eléggé kétséges, hogy egy így nevelt személy a magára maradásból túlélve kerül ki. De lenyűgöző pszichés tartalékaink, és túlélési ösztönünk miatt lépjünk ezen túl.
A folyamatos elhagyás azonban rányomta bélyegét a teljes viselkedésére. Ezért nem is akar kötődni másokhoz, nehogy újra elhagyják, az elvesztés fájdalmát elkerülve.
Mert már minden alap emberi mintát megkapott akkorra, amikor az apja is elhagyta. Addigra már teljesen kialakul egy ember személyisége. 7-8 éves korra ez általában mindenkinél lezajlik..
Azért sem természeti lény, mert precízen megtervezte a gyilkosságot, minden részletre gondolt, és azt végre is hajtotta úgy, hogy utána semmi lelkiismeret-furdalás nem látszott rajta.
Egy percnyi megingása nem volt, folyamatosan úgy tűnt, hogy csak a helyi közösség egy áldozata. Mindössze azon aggódott – és ezért együtt is éreztünk vele -, hogy az eddigi nagyfokú szabadságát el fogja veszíteni, ha gyilkosként elítélik.
Még egy érdekes adalékot vélek felfedezni ebben a filmben, és Kya személyiségében.
A szingli lét esszenciáját mutatja be, és ha jól figyelünk, a hátulütői is kibuknak.
Összegezve a női nemi szerep: sok tekintetben reálisan és megalapozottan fel van építve az eseményekben a viselkedése és reakciói.
Ami tátongó hiányosság, az a traumája következményeinek nem eléggé figyelembe vétele. Ennek, a valós életbeni kimenetelét a folytatás cikkben fogom kibontani.
A szokásos záró gondolat: nekem se higgyétek el, amit leírtam, gondolkozzatok el rajta, nézzetek utána! Ehhez a linkeket lejjebb találjátok.
Kiemelt képünk felvétel a filmből – Forrás: Shotdeck
Az indiánok között a lányok nevelésének jellege a felnőtté válás határáig társadalomtól függően változott. Egyes…
Az indiánok között a lányok nevelése társadalomtól függően hol játékos, hol már pici kortól igazi…
Az Egy különc srác feljegyzései a mai kor gimis tinijeit mutatja be az USA-ban, akik…
Az indiánok között a fiúk nevelésének jellege a felnőtté válás határáig társadalomtól függően változott. Egyes…
Az indiánok között a fiúk nevelése társadalomtól függően hol játékos, hol kőkemény szigorral történt. Pár…
Az indián nőket a filmek gyámoltalannak ábrázolják, pedig szükség esetén - pláne gyermekeiket védelmező anyaként…