Skip to content Skip to footer

Muszlim nők élete a házasságban. A kiszámítható biztonság súlyos áldozatokat követel.

Total
0
Shares

Innen is hallgathatod:

A Korán több, mint 90 versében ír arról, hogy Mohamed a tökéletes muszlim. Mivel Mohamed férfiként egy totálisan férfiközpontú kultúrát hozott létre, egy iszlám hívő férfi, aki ugyancsak tökéletes muszlimmá akar válni, Mohamedet kell másolnia a legapróbb részletig. Ezért hithűként meg kellene közelítenie azt, ahogyan Mohamed bánt a nőkkel általánosan, házasságban, más vallásban levőként stb. Ennek megértéséhez nem elég kizárólag a Koránt tanulmányozni, hanem a teljes Trilógiát (ami tartalmazza a jóval terjedelmesebb Hadíszt és Szírát is) kell megismerni, hogy kiderüljön, a muszlim nők élete a házasságban, az alávetésről szól.

E két utóbbi gyűjteményen alapul, hogyan is valósítja meg egy muszlim a mindennapjait. Miként is válik az iszlám követőjévé, ami nem kizárólag egy vallás, hanem egy teljes civilizáció, saját jogrendszerrel, hadászati rendszerrel, a politikai iszlámként emlegetett viselkedési formával.

Házasodás és nászéjszaka életkora

Mohamed kedvenc feleségét, Aisát 6 éves korában vette feleségül egy álmot követően, majd 9 évesen hálták el a nászt. Erről több hadísz is árulkodik:

MUSZLIM 008, 3309 Mohamed és én [Aisa] hat éves koromban házasodtunk össze. A házához akkor vittek, amikor kilenc éves voltam. […] Az anyám, Umm Ruman, egy nap értem jött, miközben hintáztam néhány baráttal […] anyám bevitt a házba és átadott néhány Segítő nőnek, akik szerencsét kívántak nekem. A nők megmosdattak és kicsinosítottak engem. Mohamed reggel eljött és odaadtak neki.

Tegyük össze ezt a gondolatot és azt az állítást, hogy Mohamed cselekedetei a tökéletes muszlim megnyilvánulásai. Ebből kiderül, az iszlám teljes mértékben megengedi a pubertás kor előtti házasságot és talán még a 9 éves kor előtti nemi aktust is, ha valaki úgy akarja az írásokat értelmezni.

Ugyanis vannak más versek, amik azt mutatják be, a házasság nincs teljesítve, míg el nem hálták a nászt, így például el se lehet addig válni.

Ez egy szörnyű hagyomány, amilyen károkat képes okozni egy gyerek testében és lelkében.
Aki azt gondolja, hogy ez egy középkori egyedi eset, vagy egy szentirat-beli, nem szó szerint értelmezendő szöveg, az nézze meg a Kafarnaum: A remény útja című 2018-as filmet, ami többek között azt dolgozza fel, hogy napi bevett gyakorlat bizonyos országokban és környezetben, hogy lányok 10-11 éves korukban férjhez lesznek adva, mihelyt elkezdődik náluk a menstruációs ciklus. Vagyis ha már nemzőképesek, és gyereket tudnak szülni a leendő férjüknek.

A Korán szabályokat ad a házasságra, és azok szerint a nőket feleségül lehet venni már a pubertáskor előtt. Ezt onnan tudjuk, hogy megadja a válásra vonatkozó szabályokat a pubertást még el nem ért nőket illetően.

Szóval teljesen mindegy, hogy ezt mi európaiként, USA-beliként vagy keresztényként hogyan értelmezzük, vagy elhisszük-e. Mert ez a muszlim közösségekben bevett gyakorlat.

Ez a nők helyzete az iszlámban.

Házasságkötés és válás

A házasság az iszlámban nem olyan, mint a nyugati civilizációban. A házasság egy polgári szerződés, csakúgy, mint bármilyen más üzleti szerződés. Még csak nem is szükséges hozzá vallási szertartás.

A házasságkötés is a férfinak kedvez, mint szinte minden az iszlámban.

A Trilógián alapuló Saría törvényei részletes szabályokat adnak, kivel és milyen módon lehet házasodni, hogyan lehet elválni, mennyi idő múlva lehet újraházasodni. Milyen viselkedés elvárt és milyen öltözetet kell viselni az özveggyé váláskor, vagy a két házasság közötti időszakban.

Bár ez a kidolgozott törvényrendszer adhat egy biztonságot a nőnek, de alapjaiban a muszlim házasság nem más, mint egy kereskedelmi szerződés.

Ha pedig a nő a szerződésbeli kötelességeit – amiket az iszlám droktrina szabályoz – megszegi, akkor bűntetésekkel néz szembe: el lehet tőle válni, vagy házasságtörés esetén halálra kövezhető a Saria törvényei szerint.
Utóbbi annyira komolyan vett, hogy még a kövek méretei is meghatározottak.

Ehhez képest a muszlim férfi lényegesen elnézőbben van kezelve:

A házasságon kívüli szexnek egy másik muszlimmal komoly következményei vannak. Ehhez képest egy káfir nővel folytatott szexre semmilyen megkötések nincsenek. Ugyanakkor egy muszlim nőnek egy káfirral szexuális életet élni semmilyen körülmények közt nem megengedett, beleértve ebbe a házasságot is.

A házasságon kívüli szex “komoly” következményei a férfira nézve lehet megdorgálás, vagy büntetés, házasságtörés esetére korbácsolás. Káfir nővel lehet ideiglenes házasságot kötniük vagy szexrabszolgának elvinni őket.

Szexuális tárgyként élve

A házasság maga, és a házasélet is rendkívül szexközpontú a nő szemszögéből nézve. Számos esetben gyakorlatilag szexuális tárgyként lehet kezelni őket, amiről több hadísz is rendelkezik:

BUKHARI 3,31,129; 7,62,81 Mohamed […] azt is mondta: “A házassági szerződés kikötései közül a legelőrevalóbbak, a mellettük való kitartásra a leginkább feljogosítóak azok, amelyek révén megadatik nektek a jog, hogy élvezzétek a nő szeméremtájékát.”

Vehetnénk a fenti hadíszokat pár férfi bormámoros évődéseként a házasság előnyeiről, amit esetleg csak férfi-bajtási mókázásnak tekintenek. De ez ennél sokkal komolyabb. Allah szintjén van kinyilatkoztatva, ha a nő nem engedelmeskedik férje szexuális elvárásainak, istentől kapott átok a jussa.

BUKHÁRI 4,54,460; 7,62,121; 7,62,122 Mohamed azt mondta: “Ha egy férj az ágyához hívja a feleségét, hogy nemi életet éljen vele, az pedig megtagadja azt, ezzel elérve, hogy a férfi dühvel aludjon el, a nőt az angyalok átka sújtja egészen reggelig.”

UT m5.1 A nőnek kötelessége, hogy engedje, hogy a férje szexuálisan közösülön vele azonnal amikor kéri, otthon; és ha fizikailag kibírja. Ha a szex kárt tesz benne, akkor nem muszáj engedelmeskednie.

Szinte – vagy gyakorlatilag – azt jelentve, hogy a nő legfontosabb értéke, amit a muszlim házasságba visz, az a vaginája.

Nők kötelességei a házasságban

Muszlim nők házasságban család
Pixabay, Neil Dodhia-tól

Lényegében a háztartás vitele, a férfi kiszolgálása és szexre rendelkezésre állás a feladatuk. Továbbá gyereket szülni, és őket felnevelni. Egyetlen esetben lesz kiváltságos a nő a házasságban és a férfival szemben, ha anya. De kizárólag ebbéli szerepében.

Ha nem végzi a kötelességeit a muszlim feleség, megengedett a verése. A Saria azt is részletezi, milyen módon és mértékben.


ISZHÁK 969 Mohamed azt is mondta nekik, hogy a férfiaknak vannak jogaik a feleségeik fölött és a nőknek is vannak jogaik a férjeik fölött. A feleségeknek soha nem szabad házasságtörést elkövetni, vagy nemiségükkel megnyilvánulni mások felé. Ha mégis megtennék, el kell különíteni őket külön szobába, és meg kell őket verni enyhén. [Más hadíszokban a kövezés szerepel büntetésként.] De ha tartózkodnak a tilalmas dolgoktól, akkor joguk van élelemre és ruházatra. A férfiaknak csak enyhe maghagyásokat szabad helyezniük a nőkre, mert ők a férfiak rabjai, és nincs ellenőrzésük a saját személyük fölött.

Ha lázadoznak, vagy bizonyos dolgokban nem engedelmeskednek, akkor először figyelmeztetés jellegű elkülönítést kapnak, majd verést.
Így állandó szófogadással tartoznak.

KORÁN 4:34 Allah a férfiakat felsőbbrendűnek teremtette a nőkhöz képest, mert a férfiak javaikat az ő eltartásukra költik. Ennélfogva tehát az erényes nők engedelmesek, és őrizniük kell láthatatlanul tartott részeiket, mint ahogy Allah is őrizte őket. Ama nőket illetően, akiknek lázadásaitól tartotok: először dorgáljátok meg őket, aztán pedig küldjétek őket külön ágyba, aztán pedig verjétek meg őket. Ám ha eztán engedelmessé lesznek, akkor semmi továbbit ne tegyetek; Allah bizony magasztos és nagy!

Nők jogai a házasságban

Lakhatásra, ételre és lehetőleg jó szóra jogosult a feleség a férjétől. Illetve nyilván ruházkodásra, és a férfi jövedelmi szintjétől függően további juttatásokra.

Bár lehet több felesége egy férfinak, de maximum négy. Ami pedig adhat némi biztonságot az asszonyok számára, hogy egyenlően kell őket ellátni mindennel.

De jogaik igen gyorsan eltűnhetnek, ha kötelességeiket elhanyagolják:

UT m11.11 A férjnek csak akkor kötelessége támogatni a feleségét, ha az nem tagadja meg tőle a szexet a nap, vagy az éjszaka bármely szakában. Nem jogosult a férjétől támogatásra, ha nem fogad neki szót, még ha csak egy pillanatra is, vagy ha az engedélye nélkül utazik.

Ez a nők helyzete az iszlámban.

A szokásos záró gondolat: nekem se higgyétek el, amit leírtam, gondolkozzatok el rajta, nézzetek utána! Ehhez a linkeket lejjebb találjátok.

1.
Jordan B. Peterson (2018). 12 szabály az élethez - Így kerüld el a káoszt! (XXI. Század Kiadó).
1.
Debra Picchi (2003). Valószínűtlen amazonok: Brazíliai őslakosok nemi konstrukciói modern kontextusban. In History and Anthropology, pp. 23–39. 10.1080/0275720032000050520.
1.
Michael Bad Hand (2022). A síksági indiánok kultúrája (Konkrét Könyvek Kiadó Kft.).
1.
Richard Collins (1993). Indiánok és ősi kultúrák Észak-Amerikában (Helikon Kiadó).
1.
Václav Solc, and Petr Horejs (1970). Amerika őslakói (Madách Kiadó).
1.
Fülöp Márta ed. (2009). A lélek a kultúrák között (Akadémiai Kiadó).
1.
Eva Lips (1960). Könyv az indiánokról (Gondolat Könyvkiadó).
1.
Kéri András (2003). Indiánok világa: Az Azték naptár - Az Antillák népe (Anno Kiadó).
1.
Sophie Gilbert (2021). The Atlantic kritika A testem című könyvről. The Atlantic.
1.
1.
1.
Carl Gustav Jung (2011). Az archetípusok és a kollektív tudattalan (Scolar Kiadó).
1.
Erich Fromm (2008). A szeretet művészete 9th ed. (Háttérkiadó).
1.
Yuval Noah Harari (2020). Sapiens - Az emberiség rövid története (Animus Kiadó).
1.
1.
Bill Warner (2018). Hogyan érveljünk hatékonyan az iszlám mentegetőivel szemben Első kiadás. (Politikai Iszlám Tanulmányok Központja).
1.
Bill Warner (2020). Nők és rabszolgák (Politikai Iszlám Tanulmányok Központja).
1.
Bill Warner (2016). Az iszlám alapjai Első kiadás. (Politikai Iszlám Tanulmányok Központja).
1.
Dr. David R. Hawkins (2004). Erő kontra erő - Az igazság kiderítése és a tudatosság szintjei (Agykontroll Kft.).
1.
Sonja Lyubomirsky (2008). Hogyan legyünk boldogok? (Ursus Libris).
1.
James Fallon (2021). A pszichopátia belülről - Egy agykutató utazása agyának sötét bugyraiba (Park könyvkiadó).
1.
Yang Lan (2016). Global Times cikke a kínai megoldásról. Global Times.

Az Iszlám szövegek fordításai a következő művek alapján történt:

KORÁN

  • Simon Róbert: A Korán világa. (1987) Helikon Kiadó; (1994)
  • Dr. Mihálffy Balázs: Kurán – The Holy Quran. (1994) Rehbar Publishers karachi, Edhi International foundation.
  • Dr. Okváth Csaba: A Kegyes Korán értelmi és tartalmi fordítása magyar nyelvre. (2010) Szaúd-Arábia

BUKHÁRI – Szahíh al-Bukhári hadíszgyűjtemény Muhammad al-Bukhari (i.sz. 810-870) által a The Translation of the Meanings of Sahih Al-Bukhari kötetben Dr. Muhammad Muhsin Khan fordításában. Darussalam Publication; 1997.

UT – Umdat as-Salik wa ‘Uddat an-Nasik (Az utazó támasza és a hívők eszköztára) – Ahmad ibn Naqib al-Misri (i.sz. 1302-1367) szerzőtől, angol fordításban a Reliance of the Traveller and Tools of the Worshipper – The Classic Manual of Islamic Sacred Law (Az utazó támasza és a hívők eszköztára – Klasszikus kézikönyv az iszlám szent törvényéhez) c. kötetben, szerkesztette és fordította Nu Ha Mim Keller. Aman Publications; 1994.

ISZHAK – Sirat Rasul Allah (Mohamed élettörténete) – Ibn Ishaq (i.sz. 704-770) szerzőtől, angol fordításban az A Guillaume: The Life of Muhammad (Mohamed élete) c. kötetben Oxford University Press; 1982. Ez az egyik Szíra.

MUSZLIM – Szahíh Muszlim hadíszgyűjtemény Muslim Ibn Al-Hajjaj (Imam Muslim) (i.sz. 822-875) által, Nasiruddin Al-Khattab fordításában. Darussalam Publications; 2007.

Kiemelt képünk a Pixabay-ről, Elisha Mgandy-tól származik.

Nemi szerepek az életen át

Ne maradj le szerepekről!

Iratkozz fel hírlevelünkre az elgondolkoztató cikkekért!