Skip to content Skip to footer

Férfi felsőbbrendűség a nővel szemben az iszlám kultúrában. Egyenlőség helyett hierarchia uralkodik.

Total
0
Shares

A nő – az iszlám szent iratokat és Mohamed életét alapul véve – 90%-ban alávetettje a férfinak.
Számos mítosz forog közszájon a muszlim házasságról, ami egy része valótlan, idilli kép. De eloszlathatjuk őket, ha visszatérünk a tényekhez, a fenti hiteles forrásokhoz. Ott kiderül, a férfi alávetettje Allahnak (az “iszlám” szó jelentése is behódolás), a nő élete alávetés a férfinak.

Mi az alap szemlélet a forrásokban?

A mekkai Koránban öt utalás található arra, hogy Allah nem ismeri el, hogy lennének lányai. Ennek hátterében az a három női istenség áll, akiket a mekkai Kábánál imádtak. És a mekkaiak azt is állították, hogy az angyalok nőneműek. […]
Gonosz dolog feltételezni, hogy Allahnak lennének bármiféle társai, de még ennél is rosszabb azt sugallni, hogy allahnak lányai vannak.

Vagyis tiltott bármiféle női lényt Allah-al egy lapon említeni, mint a teremtésben résztvevők, vagy annak egyenesági következményei.

Erre az alaptézisre épitkezik a nőkkel való bánásmód és szemlélet az iszlám kultúrában és ennek megfelelően vannak felépítve a szent könyvek is: Korán, Hadísz, Szíra (a három együtt a Trilógia).

Az Utazó Támasza, ami lényegében a iszlám Saría törvénygyűjtemény alapja, számos Hadísz és Szíra hivatkozást tartalmaz, hogy a nők mennyivel kevesebbet érnek.

Az iszlámban a nők a férfiak alárendeltjei. A bíróságon a szavuk feleannyit ér, mint egy férfié, és csak a végítélet napján lesznek egyenlőként kezelve. Mind a szunna [a Hadísz és Szíra együtt nevezve], mind pedig a Korán azt mondja, hogy a feleségeket lehet és ajánlatos is verni. A saría még a feleségverés pontos eljárásmódját is taglalja.

A statisztikai szövegelemzést használva, ha megvizsgáljuk a nők státuszát – a Koránnál jóval terjedelmes Hadíszban -, a férfiakhoz képest, a következőket találjuk:

0,6% magasabb, 10% egyenlő, 89% alacsonyabb a férfinél

Azonban itt se lehet örömittasan felkiáltani, hogy lám van egytized egyenlőség, mert ennek érvényesítése nem éppen egy beváltható lottónyeremény. A nő élete során ez nem kap szerepet.

A végítélet napján férfiak és nők egyaránt az alapján kerülnek megítélésre, hogy miket tettek életük folyamán. Mindazonáltal […] mivel egy nőnek alá kell vetnie magát a férfinek minden tekintetben, ő annak megfelelően kerül majd megítélésre, hogy mennyire jól vetette alá magát élete folyamán.

A nők alávetettségének okai

Nemcsak, hogy a muszlim nőknek az életben nem elérhető az egyenlőség, de hogy ne legyen olyan egyszerű a végítélet napján se, addig még sok mindenen elbukhatnak. Ugyanis a hadíszok tömkelege nyilatkoztatja ki, a nők természete tehet arról, hogy a pokolra kerülők többsége nő. Ami egy igen nehéz eset, ha az iszlám a potenciális purgatóriumot születési alaptulajdonságnak tekinti.

BUKHÁRI 1, 4, 184; 1, 12, 712; 2, 18, 154; 2, 18, 156; 2, 18, 157; 2, 18, 159; 2, 18, 161; 2, 18, 162; 2, 18, 164; 3, 40, 552; 4, 54, 423; 7, 62, 125; 9, 92, 390 […] Mohamed követői aztán elmondták neki, hogy imádkozása közben látták, amint kezeivel kinyúl és megragad valamit, majd később visszahőköl. Mohamed ezt felelte: “[…] Láttam a Pokol Tüzét is, és még sosem volt részem olyan borzalmas látványban. Láttam, hogy az ott lakozók többsége nő.” Amikor megkérdezték, miért van ez így, Mohamed ezt felelte: “Hálátlanok a férjeikhez és a jótéteményeik iránt. […]”

Számos hadísz arról is beszámol, hogy a nők kevésbé intelligensek, alsóbbrendűek spirituálisan és tudatukban fogyatékosok.

BUKHÁRI 1,2,28; 1,6,301; 2,24,541; 4,54,464; 7,62,126; 7, 76, 456; 8, 76,554; 8,76,555 Egyszer, miután imádságot végzett a musszallában […], Mohamed odaszólt a nőkhöz: “Ó, nők! Adjatok alamizsnát, mert láttam, hogy a Pokol lakóinak zöme nő.” Ők megkérdezték: “De hát miért van ez így, ó, Allah Apostola?” Ő ezt felelte: “Gyakorta káromkodtok, és hálátlanok vagytok a férjeitekhez. Még senkit nem láttam, aki nagyobb fogyatékkal élne értelemben és vallásban, mint ti. Némelyetek még egy óvatos és értelmes férfit is tévútra tud vezetni.”

A már említett Saría törvénykezés egyértelműen rögzíti, hogy a nő feleannyit ér, mint egy férfi. Ez többek között a Korán leghosszabb versén alapul, ami szerződéses jogról szól. Nem meglepően, lévén Mohamed üzletember volt elsősorban, csak azt követően hadvezér. Így az iszlám jog egyetemes alaptétele, hogy két nőt vesz egyenlőnek egy férfival.

KORÁN 2:282 Hívők! Ha határozatlan időre kölcsönre szerződtök, írjátok le, vagy a méltányosság kedvéért írassátok le azt egy írnokkal. […] Hívjatok két férfit tanúnak ehhez, de ha nem találni két férfit, akkor hívjatok egy férfit és két nőt, akikről úgy találjátok, hogy alkalmasak tanúnak. Ennélfogva, ha az egyik nő tévedésbe esik, a másik kijavíthatja őt.
BUKHÁRI 3,48,826 Mohamed megkérdezte: “Nem úgy van-e, hogy egy nő tanúvallomása feleannyit ér, mint egy férfié?” Az egyik nő azt mondta: “Igen.” Mohamed erre azt mondat: “Ez azért van, mert a női tudat fogyatékos.”

Milyen esélyeik vannak a nőknek?

Azért akad némi együttérzés is a szövegekben, ami arra biztatja a muszlim férfit, legyen kedves a nőkkel, mert nem tehetnek ők a hibáikról. Mondjuk szerintem közelebb van a szöveg a lesajnálóhoz, mint az együttérzőhöz:

BUKHÁRI 4,55,548; 7,62,113 Mohamed azt mondta: “Bánjatok kedvesen a nőkkel, mert a nők oldalbordából teremtettek, és olyanok is, mint az oldalborda. Ha megpróbáltok kiegyenesíteni egy bordát, el fog törni, úgyhogy arra ösztökéllek titeket, hogy gondoskodjatok a nőkről!”

Néhány helyen szereti hangoztatni a politikai iszlám, hogy javítottak a nők helyzetén, bizonyítandó, hogy nem is akarják őket elnyomni. Ez részben csúsztatás, részben nem tűnik igaznak az iszlám doktrínák alapján.

Ugyanis a szóban forgó körülmény-javulások 1400 évvel ezelőttre vonatkoznak. Azóta nem történt javulás, és nem is szándékoznak ilyet kezdeményezni. Lévén a szent iratok tökéletesek, és változtathatatlanok.

Az egyik dolog, ami alapján az iszlám azt állítja, hogy javította a nők helyzetét, az az, hogy gátat vetett a “lánygyermekek elföldelése” elé. A Korán állítása szerint a mélyszegény arabok közt szokásban volt élve eltemetni a nőnemű újszülötteket. Mind a Korán, mind pedig a hadísz elítéli ezt a gyakorlatot.

Ehhez képest romlás az bőven volt, még az akkori kor bánásmódjaihoz képest is:

Bepillantást nyerhetünk abba, hogy milyen volt egy nő élete az iszlám előtt, ha megnézzük Mohamed feleségét, Hadidzsát. Mielőtt találkozott Mohameddel, tehetős, független nő volt, saját maga vezette az üzletét, rabszolgái és egyéb tulajdonai voltak, ő maga kínálkozott házasságra, örökölt vagyont, kölcsönzött pénzt, és nem volt fátyol mögé rejtve.

Hol jó ez a nőnek?

Lehet felteszed magadnak a kérdést: Hát ennyi degradáló kinyilatkoztatás között tényleg elképzelhető, hogy van valami, amiért megéri nőként muszlimnak és muszlim feleségnek lenni?

Bizony van erre indok.

  • Egyrészt, erre szocializálódnak születésüktől fogva, és megkapják az ehhez szükséges kulturális hitrendszert.
  • Aki nem ebbe született, legtöbbször fogalma sincs, hogy mibe is lép bele. A szerelem, a szép szavak, az elbájoló ígéretek mind olyan csalik, amire könnyen ráugorhatnak bizonyos személyiségű hölgyek.
  • Iránymutató nélkül nehéz kihámozni a lényeget a szent iratokból. A hivatalosan elfogadott hadíszok száma is több ezer, ha nem több tízezer.
  • Van 0,6% a nőkkel foglalkozó hadísz versek között, ahol feljebb állnak a férfinél:

Csak egyetlen módja van annak, hogy egy nőt följebbvalónak tartsanak egy férfinél: akkor, és csak akkor, ha egy nő anya. Ekkor tartják nagyobb becsben egy férfinél.

Milyen a női-férfi mérleg az iszlámban?

Bill Warner egyik könyvében igen frappánsan összegzi, miért is éri meg a férfinak muszlimnak lenni.

Az eredmények nyilvánvalóak. Egy iszlám szerint élő nő alá kell vesse magát egy muszlim férfinek minden tekintetben – legyen az család, üzlet, vallás, munka, háború, szex, jog, a menstruációs ciklusa alatti viselkedésmód, utazás, emberi kapcsolatok, vagy éppen a házasság.

Tehát totális uralmat élvez a férfi a nő felett muszlimként. Mégis a számos hátrány ellenére van, amiért megéri az iszlám hívő nőnek is.

Ugyanakkor van egy fényes reménysugár is a muszlim nők számára. Az iszlám kettős logikát használ […] A tisztánlátás érdekében csak a statisztika eszközéhez lehet nyúlni. Az nem igaz, hogy az iszlámban egy nő alábbvaló egy férfinél. Hisz ez cáfolja annak a ténynek az igaz voltát, hogy az idő 4%-ban feljebbvaló. Azt viszont lehet mondani, hogy az idő 91%-ában viszont valóban alábbvaló.
Tehát egy muszlim nő büszkén mutathatja fel a verseket, amelyek egyenlővé teszik őt, és megmámorosodhat attól, hogy anyaként fölötte áll az összes férfinek. […]

Meglehet, hogy a muszlim nő mindenben aláveti magát a férfinek, de ettől még teljességgel egyenértékű a muszlim férfivel. Ez a dualisztikus iszlám logika. És persze a muszlim nő annak is teljes tudatában van, hogy fölötte áll az összes káfir férfinek. A káfir férfiak, mint ahogy a káfir nők is, egy nap majd alá kell vessék magukat a muszlim nőnek. Így az iszlám női boldogok és elégedettek az életben elfoglalt pozíciójukkal. Egy civilizációban, ami az alávetés civilizációja, az alávetés jó.

Egyúttal itt a magyarázat arra, a muszlim női kendő miért politikai státusza a felsőbbrendűségnek a káfirokkal szemben, amit említettem a Mit rejteget az iszlám a nők valódi helyzetéről a csador alatt? cikkemben.

Végül az életén túl, ha mindent jól csinált a muszlim nő, és nem került pokolra, a végítélet napján az összes káfir felett fog állni. Ez azért jelentős előny lehet az iszlám mellett, hiszen ha belegondolunk, az – iszlám hit szerinti – teremtéstől kezdve mennyire sokan nem voltak hithű muszlimok. Ők mind potenciális rabszolgák Allah menyországában, az ígéret szerint.

A túlvilági, örökké tartó, határtalan kincsek, boldogság és gazdagság birtoklásának ígérete már számos kultúrában képezte az élet alapját a történelem során. Csak addig kellett elnyomás alatt élni egy egész életen át.

Ez a nők helyzete az iszlámban.

A szokásos záró gondolat: nekem se higgyétek el, amit leírtam, gondolkozzatok el rajta, nézzetek utána! Ehhez a linkeket lejjebb találjátok.

1.
Magyarországi Politikai Iszlám Tanulmányok Központja statisztikai adata a nők-férfiak státuszáról a hadíszokban Politikai Iszlám Tanulmányok Központja. https://www.cspii.org/hu/kepzes/kiemelt-cikkek/statisztikai-iszlam/.
1.
Bill Warner (2018). Hogyan érveljünk hatékonyan az iszlám mentegetőivel szemben Első kiadás. (Politikai Iszlám Tanulmányok Központja).
1.
Bill Warner (2020). Nők és rabszolgák (Politikai Iszlám Tanulmányok Központja).

Az Iszlám szövegek fordításai a következő művek alapján történt:

KORÁN

  • Simon Róbert: A Korán világa. (1987) Helikon Kiadó; (1994)
  • Dr. Mihálffy Balázs: Kurán – The Holy Quran. (1994) Rehbar Publishers karachi, Edhi International foundation.
  • Dr. Okváth Csaba: A Kegyes Korán értelmi és tartalmi fordítása magyar nyelvre. (2010) Szaúd-Arábia

BUKHÁRI – Szahíh al-Bukhári hadíszgyűjtemény Muhammad al-Bukhari (i.sz. 810-870) által a The Translation of the Meanings of Sahih Al-Bukhari kötetben Dr. Muhammad Muhsin Khan fordításában. Darussalam Publication; 1997.

Kiemelt képünk a Shutterstock-ról származik.

Nemi szerepek az életen át

Ne maradj le szerepekről!

Iratkozz fel hírlevelünkre az elgondolkoztató cikkekért!