Skip to content Skip to footer

Wednesday – a 9 legütősebb Tim Burton groteszk értelmezése

Total
0
Shares

A sorozat nézése közben először azt hittem, hogy mindössze Wednesday Addams karakterét sűrítgették az időnként felbukkanó, odaillő, de mégis megrökönyödést okozó mondatokba. Majd ahogy újabbak és újabbak születtek, a Netflix érzékenyítő propagandáját sejtettem mögötte.
Végül kiderült más kritikákból, hogy ezek együtt mind, illetve egy még erőteljesebb ok húzódott e groteszkek hátterében: Tim Burton keze nyoma.

Ugyanis az első négy epizódot ő rendezte. Érezhető is volt, hogy az ötödik résztől e frappáns beszúrások majdnem eltűntek, csak összegző mondatok maradtak, amik már inkább sejtést tartalmaztak, mint konkrét kinyilatkoztatásokat.

Mivel a szóban forgó groteszkek megnyomták nálam a “gender-mozgalom riadó” gombokat, úgy döntöttem, külön cikket szánok rájuk, hogy mélyebb elemzésnek vehessem őket alá.Ugyanis úgy hatottak ezek rám, mint a Harcosok klubja-ban, mikor Brad Pitt mozigépészként péniszeket vág egy-egy jelenetbe. Csak egy képkocka erejéig, amit felfog a néző, de nem is meri elhinni, hogy az ott volt.
Hasonlóan, mindössze egy rövid, ütős mondat beékelődik a szövegbe, felfogjuk, de mivel nem kapcsolódik szervesen a vezérszálhoz, némi hezitáló kizökkenés után visszamerülünk a történetbe.

Vegyük végig egymás után a kilenc legkirívóbbat! És sokkolódjunk azon a zsenialitáson, miként sikerült egy-egy mondatba sűríteni egész ideológia-rendszereket, amik nagy fejszecsapásokkal igyekeznek kivágni családfáinkat.

1) Lovagiatlan patriarchátus

Jelenet: Wednesday-t éppen megmentette az egyik iskolatársa attól a sorstól, hogy a helyszínelőknek a maradványait kiskanállal kelljen összeszedniük egy fél tonnás vízköpő alól. Halál helyett elájul, egy ágyon tér magához, és a megmentőjével beszélgetve összegzi a gesztust:

A lovagiasság vezetett, amivel a patriarchátus hálára kényszerít?

Mintha egy tökéletes feminácit hallanék. Egy megkeseredett, férfigyűlölő nő szavai hasonlítanak erre a megállapításra. A feminizmus kvintesszenciája és éllovasa bújt el benne.

Egyben szörnyű is, ahogyan ezzel a mondattal igyekeznek aláásni az alkotók az egyik legalapvetőbb női-férfi kapcsolódást: az udvariasságot, a lovagiasságot, a védelmező reflexet.

Elutasítva azt, hogy a nőnek bármire is szüksége lenne a férfitól, hogy bármiben is gyengének (vagy gyengédnek) tűnjön maga és mások előtt. Nem akarják úgy érezni, hogy tartoznak.

Ez a gondolat már az élet számos területére begyűrűzött, amit saját magunk is tapasztalhattunk, vagy hallhattunk róla férfiként: ne nyissuk ki az ajtót a nő előtt; ne engedjük udvariasan magunk elé; ne a férfi fizesse a vacsorán a számlát, hanem vagy megosztva, vagy a nő.

Wednesday és Enid ellentétpár első találkozás
Enid (Emma Myers) és Wednesday (Jenna Ortega)

Mindezt azért, mert az ilyen, évszázadok során kialakult lovagias gesztusokat, az egyesek számára olyannyira gyűlölt és elnyomónak tartott patriarchális társadalom termékének tekintik. Ezzel akarnák újraírni a társadalmi szokásnak hitt hagyományokat, és kialakítani az elképzelt női-férfi egyenjogúságot.

Pedig ezzel konkrétan saját maguk alatt vágják a fát az ezt követő nők. Mert ezek a gesztusok nem csupán társadalmi szokások, hanem jelenleg így megnyilvánuló – jellegükben az évszázadok alatt változó – társadalmi kifejeződései egy evolúciós pszichológiai jelenségnek.

2) Matriarchátus megoldásként?

Jelenet: Wednesday a kötelezően kirótt szakköri megjelenést teljesíti azzal, hogy elmegy a méhész klubba is. Ott a klub vezetője és egyetlen tagja, Eugene magyarázza a méhek szerveződését és a méhészet fogásait:

A kaptár az egyike a kevés nőuralta ökoszisztémának. A királynő uralja a dolgozókat. Itt aztán nincs patriarchátus.

Egy viszonylag egyszerű és újabb kinyilatkoztatása annak, hogy rossznak tekintik a készítők a patriarchátust, számos társadalmi hiba és probléma gyökerének tartva. És persze a nők elnyomásának okaként megjelölve.
Az árnyalt mondanivaló pedig az, hogy a matriarchátust tartják a megoldásnak és kívánatosnak.

Ami számomra vicces, hiszen nem hallottam még a történelem során olyan társadalmat, ahol matriarchátus lett volna. Néhány törzsben ez megjelent, de kétséges milyen hatékonysággal, és mennyi ideig. (Ne feledjük, hogy attól, mert voltak országok élén királynők, attól a berendezkedés még patriarchális maradt). Egy globális közösség szintjében, pedig sohasem.

Erre jön a logika, hogyha – szerintük – nem működik a patriarchátus, akkor legyen matriarchátus.
Miközben sosem volt ilyen, így halvány gőzük sincs arról, nem-e hozná a problémák ezerszeresét egy ilyen berendezkedés.

Vegyük észre, hogy Eugene megfogalmazásában ott van a női oldalról az uralkodás. Szerintem ez se véletlen, de nem ragoznám tovább.

3) A hajthatatlanság igazolása

Jelenet: Wednesday Izével vitatkozik egy elvesztett nyom kapcsán. És békülési szándékkal elismeri:

“Igen, makacs, mániákus és csőlátású vagyok, de az összes nagy író ilyen. Igen, a sorozatgyilkosok is.

Ez nem más szerintem, mint egy puszta önigazolás: ha jó vagyok valamiben, akkor nem számít a sok rossz tulajdonság? Persze arra akar itt utalni, hogy ezek teszik lehetővé a nagy írókat. Ami nem biztos, hogy így van.

Pont olyan kinyilatkoztatásnak hangzik, amit ne vegyünk készpénznek, csak mert egy Edgar Allan Poe hangulatra és mítoszra felépített környezetben játszódik a sorozat. Ettől még a készítők nem feltétlenül szakértői a nagy íróknak. Legyünk kritikusak az ilyen kijelentésekkel, ahogy a következővel is.

4) Hogyan igazoljuk a sötét megnyilvánulásokat?

Jelenet: Wednesday Miss Thornhill-el, a pártfogójával, és a különleges növények tanárával beszélget, ahol Thornhill állapítja meg Wednesdayre:

A legcsodásabb virágok árnyékban nőnek.

Na, ez vagy igaz, vagy nem, de olyan jól hangzi, ugye?

Ezt a “tényközlési” stratégiát már más sorozatban is felfedeztem. Nem tudom, ez Netflix jellemző-e, vagy manapság lett bevett módszer ez a manipulációs eszköz.

Felépítenek a sorozatban egy szakterület szakértőjét úgy, hogy pár olyan dolgot adnak a szájába, ami széles körben tudott. Majd amikor e miatt már bízunk benne, jöhetnek az olyan általánosan megfogalmazott megállapítások – árukapcsolásos módszerrel -, amik a kívánt irányba építik bennünk a karakter, a téma vagy az egész sorozat mondanivalójának a megítélését.

Ügyes trükk, és a néző hatékony szemlélet-programozása.

5) A mosdó társadalomformáló jelentősége

Jelenet: A helyi kisváros történelmi nevezetességében – afféle falumúzeum – a körbevezetés során elhangzó jellemzés:

Az meg ott az ősbudi, Amerika első nem-semleges mosdója.

A nem-semleges WC, öltöző, fürdő egy jelkép. Jelképe annak, hogy el tudják mosni nők és férfiak között a társadalmi-nem, a gender határait. Egyesek szerint csak a társadalmi-nemi határokat kell elmosni, mások azt is vitatják, hogy biológiailag lenne különbség.

Így egy másik fokon jelképe annak is, hogy bármilyen nemű ( emberek ömlesztve) egységesen kezelhető legyen.

Mondjuk a nem-semleges WC gyakorlati szempontból még mindig ésszerűbb, mint az összes társadalmi nemnek külön mosdó, öltözó stb. Csakhogy a mögötte lévő eszme, a nemi összemosás igen ártalmas.

Addams család négy tagja

6) A megszólítás nemi-sértettsége

Jelenet: Wednesday egy erdőben élő hajléktalant próbál kikérdezni a táborhelye és az erdőben látottak kapcsán, de a hajléktalan nem beszél, és lekislányozza. Wednesday pedig nem hagyja szó nélkül:

Ha még egyszer kicsinek vagy lánynak nevez, nem garantálom a testi épségét.

Két dolgot sejtek e mögött. Egyrészt a nem-semleges felháborodás, a valamilyen neműnek nevezésen felindultság elrejtett üzenete. Ahogy számos eset van az életben, amikor a magát nőnek tartó férfi felháborodik azon, hogy leuramozzák. Elvárva, hogy mindenki rögtön felismerje az ő belső lelki világát.

A másik értelmezés egyszerűbb: egy sértett tini felháborodása, hogy kicsinek és lánynak nevezik, holott ő már nagynak és nőnek tartja magát. Pedig a mai, sokáig tanuló, sokáig otthon lakó tinédzserek bizony számos szempontból gyereknek tekinthetőek, hiába haladják meg a jogi felnőttség életkorát.

7) A magányosság érzés újracsomagolása

Jelenet: Eugene (a méhes fiú) magyarázza Wednesday-nek, ő a párkapcsolatban a kivárásra játszik, és reménykedik benne, hogy egy bizonyos lány majd észreveszi őt. Erre Wednesday megjegyzése:

A magunkfajták különlegesek. Eredetiek vagyunk. Merész forradalmárok a serdülőkor pöcegödrében. Nem kell a nyomorultak megerősítése az önbizalmunkhoz.

Micsoda önáltató duma a zavarodottság és tanácstalanság leplezésére és remarketingjére.

Valójában a jelenet viszonyában annyit tesz: nem ismerem el, hogy nem tudok mit kezdeni az aktuális társadalmi érintkezési formákkal; nem mozgok otthonosan a másik nem dolgaiban, és a párkapcsolatban. Vagyis az önmagunknak hazudás és önáltatás remek eszköze ez a filozófia.

A különlegesség érzésének hajszolása pont a középszerűség álcája. Miközben e személyek sem veszik észre, hogy pontosan ugyanazt teszik, mint a tömegek.

Erich Fromm már hatvan évvel ezelőtt felismerte ezt a csavart logikát a társadalom szövetében, milyen módon is hiteti el a fogyasztói kultúra, hogy különlegesek vagyunk:

A férfiak és a nők egyformák lettek, nem pedig egyenlő ellentétes pólusok.
A jelenkori társadalom az egyéniségtől megfosztott egyenlőségnek ezt az eszményét prédikálja, mert egyforma emberi atomokra van szüksége, hogy simán, zökkenőmentesen tudja működtetni őket az eltömegesedés közepette; engedelmeskedjenek egyforma parancsoknak, de legyen mindenki meggyőződve róla, hogy a saját vágyait követi.
Ahogy a modern tömegtermelés megköveteli az árucikkek szabványosítását, ugyanúgy követeli meg a társadalmi folyamat az ember szabványosítását, és ezt a szabványosítást nevezik »egyenlőségnek«.

Hasonlóan, e gondolat a Jungi tudattalan pszichológiájában, a gyermek archetípusban is tetten érhető. A magát különlegesnek képzelő mindössze a kisebbrendűségét próbálja ezzel kompenzálni valamilyen módon:

mivel a tudatos nagyzási hóbortnak megfelel a tudattalan, kompenzáló kisebbrendűségi érzés, illetve a tudatos kisebbrendűségnek megfelel a tudattalan nagyzás.

A másság, a nem tudni beilleszkedni érzés átfordul a különbség, a különlegesség érzésbe. Ugyanúgy megmarad a távolság másoktól, csak nehezebb ezt felismerni, mert látszólagos erőt ad.

8) Tárgyiasított a női test?

Wednesday sorozat borító

Jelenet: Wednesday dob egy lépcsőről lesétálós jelenetet vadi új, fekete báli ruhájában. Egyik udvarlója próbálja megdícsérni, ezért Wednesday így fejezi be a megkezdett mondatot:

Felismerhetetlen, nevetséges. Tipikus példája a női test tárgyiasításának.

Egyelőre még nem tiszta számomra, hogy a feminista és gender-kultúra miért is van ennyire rápörögve erre a témára. Miért lenne gond az – jelen esetben -, hogy a nő olyan ruhát vesz fel, ami a teste nőiességét helyezi előtérbe?
Mert valóban vannak esetek, hogy a nőt tárgyiasítják, de itt is annak tartani, ez már bőven a túlzás kategória.

Talán azzal van bajuk, hogy a nő kapcsolódási vágyból, ösztönből kicsinosítja magát, kiemeli nőies formáit és vonalait, szépségét kihangsúlyozza? Ez lenne a női test tárgyiasítása? Annak a csúsztatásnak a fordított megfogalmazása, hogy csak a belső értékek számítanak?

Szerintem azoknak lehet ezzel gondjuk, akik nem illenek bele abba a tartományba, amit általánosan a férfiak vonzónak tartanak, vagy nem értenek a szépségük kihangsúlyozásához, a férfiak figyelmének felkeltéséhez. Így ez inkább irigységnek hangzik azokkal szemben, akik mögött a szerelem színpadán hátrányba kerülnek.

9) Megfelelési változatok

Jelenet: Bianka a bárban beszélget egy helyi sráccal, miközben ezt meséli neki:

A szirének természete nem változik. Mindegy mennyire igyekszem, egyesek mindig le fognak nézni. Elhatároztam, hogy rácáfolok.

Itt már nem Tim Burton keze munkáját kell keresni, mert ez a megállapítás a 6. részben hangzott el, amit más rendező vitt színre.

De van némi felhangja. Hiszen a mondat a kitaszítottak és normálisok ellentét-szövegkörnyezetében hangzott el. Így kevés erőltetéssel is belemagyarázható, hogy a gender-kultúra másságérzés egyik mozgató motivációja lehet.

Más oldalról ebben látok hasznos gondolatot is. A kóros megfelelési kényszer egyik gyógyító felismerését is beleláthatjuk: valóban a végtelenségig lehet csiszolni a megfelelést, akkor se fog menni mindenki felé.

A tetteimmel kapcsolatos, külső elégedettség érzés, és a megítélés a másikból származik, ami mindig a másikon múlik, nem rajtam. Ezért inkább érdemes azon dolgozni, hogy ne foglalkozzak mások véleményével és növeljem a magabiztosságomat, az önértékelésemet.

Így valóban, ha lebontjuk a propaganda üzeneteket, a nárcisztikus-szociopata-pszichopata megnyilvánulásokat és a kliséket, akkor találhatunk személyiségünket fejlesztő üzeneteket is ebben a sorozatban.

De ehhez kritikusan figyelnünk és értelmeznünk kell, nehogy a rossz irányba formáló, rejtett mondanivalók áldozataivá váljunk.

A Wednesday sorozat első évadával kapcsolatos további cikkek:

A szokásos záró gondolat: nekem se higgyétek el, amit leírtam, gondolkozzatok el rajta, nézzetek utána! Ehhez a linkeket lejjebb találjátok.

1.
Carl Gustav Jung (2011). Az archetípusok és a kollektív tudattalan (Scolar Kiadó).
1.
Erich Fromm (2008). A szeretet művészete 9th ed. (Háttérkiadó).
1.
Yuval Noah Harari (2020). Sapiens - Az emberiség rövid története (Animus Kiadó).
Nemi szerepek az életen át

Ne maradj le szerepekről!

Iratkozz fel hírlevelünkre az elgondolkoztató cikkekért!